جشنواره اینترنت فجر

جشنواره اینترنت فجر با اعلام برندگان جوایز در بخش‌های مختلف به پایان رسید. مراسم اختتامیه این جشنواره با پخش پیام ضبط شده یک مقام بلندپایه آغاز شد. مقام بلند پایه در این پیام ضمن برشمردن پیشرفت‌های ایران در دهه‌های اخیر گفت: «دست‌هایی در کار است که روز تعطیل به مردم اس‌ام‌اس می‌زنند و می‌گویند اینترنت قطع شد، آخر آدم حسابی مگر می‌شود اینترنت روز تعطیل قطع شود؟ روز تعطیل مخابرات تعطیل است، چگونه می‌شود اینترنت قطع شود؟» وی در ادامه استدلال کرد: «گروهی توییت می‌کنند که اینترنت در ایران قطع است، ناقلا اگر اینترنت قطع است پس تو خودت چگونه توییت می‌کنی؟» این استدلال وی با تشویق و تحسین و قانع شدن حضار همراه شد.

او در ادامه گفت: «اینترنت ملی که چیزی نیست، جوانان متخصص ایرانی بعد از دو دهه تلاش مستمر توانسته‌اند فن‌آوری عوض کردن رییس دانشگاه آزاد را با مهندسی معکوس از روی نمونه‌های خارجی بومی سازی کنندمقام بلندپایه در ادامه افزود: «نیات پلید افرادی که توییت می‌کنند برای مردم رو شده‌است و همه می‌دانند که این‌ها گروهی مزدور کشورهای غربی هستند که می‌خواهند بگویند در ایران اینترنت محدود است وگرنه در سفر اخیری که به ونزوئلا داشتم خانواده‌ای از کنارمان رد می‌شدند، ناگهان پسر کوچک خانواده گفت مقام بلند پایه! مقام بلند پایه!› از مادرش پرسیدیم گفت عکس شما را در اینترنت دیده و عاشق شما شده، اگر اینترنت در ایران قطع است پس چگونه من توانسته‌ام عکسم را روی اینترنت قرار بدهم که آن کودک در ونزوئلا ببیند؟ اینها همه تبلیغات غربی‌هاست که چشم ندارند پیشرفت ما را ببینندوی با اشاره به کاغذ پاره‌های صادر شده بر علیه پرس تی‌وی و لغو مجوز آن در بریتانیا گفت: «فکر کرده‌اند ما نیازمند آنهاییم که با این کارها بتوانند به ما ضریه وارد کنند؟ ما هم دسترسی به وب‌سایت فارس نیوز و وب‌سایت پرس‌تی‌وی را برای کشورهای اروپایی مسدود می‌کنیم تا اقتصادشان نابود شود و به زودی دچار فروپاشی شوندوی در پایان بعد از ۳۰ ثانیه بصورت اتفاقی وارد ادامه یکی از موضوعات بالا شد.

در ادامه مراسم برندگان نهایی اولین دوره جشنواره اینترنت فجر جوایز خود را دریافت کردند:

جایزه زیبا‌ترین طراحی وب‌سایت از نگاه مخاطبان به تنها شرکت‌کننده این بخش پیوند‌ها‌دات‌آی‌آر رسید.

جایزه‌ی یک عمر فعالیتِ بدون دستاورد به پروگرس بارِ جی‌میل اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داورانِ جشنواره در بخش نوعی نگاه، به صورت مشترک به نگاه خشمگین کاربران ایرانی اینترنت به مانیتور کامپیوتر اهدا شد.

دیپلم افتخار بخش ترویج فرهنگ انتظار ضمن تشکر ویژه از مسوولین امر برای تحمل لعن و نفرین کاربران، به صورت جمعی به دلیل کندی اینترنت به کارکنان شرکت مخابرات زیرساخت اهدا شد.

در بخش بهترین وب‌سایت از نگاه منتقدان به علت دریافت نشدن حتی یک رأی از سوی منتقدان هیچ وب‌سایتی مستحق جایزه دانسته نشد (منتقدان از طریق ای‌میل در این رای‌گیری شرکت می‌کردند)

همه سیمرغ‌های بلورین و زرشک‌های زرینِ بخش بین‌الملل جشنواره بدون استثناء به تنها شرکت کننده این بخش وب‌سایت پیوند‌ها دات آی‌آر رسید.

هیات داوران جشنواره در بخش معناگرا دیپلم افتخار را به علت توانایی لود شدن حتی بدون اتصال به شبکه اینترنت به فارس‌نیوز اهدا کرد و سیمرغ بلورین بهترین دیالوگ معناگرا را به مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که گفته‌بود: «اینکه برخی سایتها باز نمی‌شود ربطی به سرعت اینترنت ندارداهدا کرد.

هیات داوران در بخش مسابقه موضوعی صبر و شکیبایی ضمن تشکر ویژه از جواد یساری برای ساخت ترانه صبر ایوب، دیپلم افتخار را به آقای ربیعی اهدا کرد. سیمرغ بلورین در این بخش به کارکنان گشت‌های شبانه روزی پلیس فتا برای تحمل غرغرهای کاربران رسید.

سیمرغ بلورین جواب سر بالا، به صورت جمعی به همه پاسخگویان پشتیبانی سرویس‌دهندگان اینترنت برای بیان منولوگِ «اشکال از مخابراته» اهدا شد.

در بخش جنبی مسابقه احترام به والدین و اولاد هیات داوران هیچ سایتی را مستحق تقدیر ندانست و زرشک زرین خود را به وب‌سایت ای‌میل ملی به آدرس میل‌دات‌ایران‌دات‌آی‌آر اهدا کرد. این وبسایت در حالیکه در هنگام ثبت‌نام کد ملی، شماره تلفن همراه و ثابت، سمت در محل کار و کدپستی محل زندگی افراد را می‌پرسد، به خاطر نپرسیدن نام پدر و مادر و تعداد فرزندان و همسران در این بخش به عنوان بدترین وب‌سایت زرشک زرین دریافت کرد.

در بخش بهترین دستاوردهای علمی تخیلی دیپلم افتخار به طراحان اینترنت ملی رسید، هیات داوران سیمرغ بلورین بهترین دستاورد علمی تخیلی را به شرکت تامین تله‌کام ارائه دهنده‌ی سراسری سرویس تلفن همراه نسل سوم رایتل به علت توانایی قابل ستایش در ایجاد خطوط نسل سوم با سرعت اینترنت کمتر از نسل دوم (حداکثر ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) و عدم پشتیبانی از ویدئو کال تنها در یک شهر پس از سه سال، اهدا کرد.

در پایان این مراسم گروهی از گردانندگان وب‌سایت الحادی مثقال دات‌‌آی‌آر، به علت اطلاع‌رسانی مداوم، سریع، دقیق و به موقع و به اتهام بر هم زدن نظم عمومی به علت کار کردن در روزهای تعطیل، فساد فی‌الارض از طریق اعلام قیمت سکه، اخلال در امنیت ملی با اعلام قیمت دلار، همکاری با گروهک‌های تروریستی از طریق اعلام قیمت نفت و ترویج فرهنگ منحطِ غربیِ گردش آزاد اطلاعات به صورت غیر علنی محاکمه شدند.

بیان دیدگاه