Skip navigation

داشتم فکر می‌کردم اگه وارد کردن تکنولوژی موشکی از کره‌ی شمالی و غنی‌سازی از پاکستان و راکتور از روسیه توسط ایران بده، آیا وارد کردن تکنولوژی هسته‌ای و موشکی از آلمان نازی توسط آمریکا و شوروی بد نیست؟

در واقع اگز آلمان نازی و هیتلز وجود نداشتند امکان کشف انرژی اتمی و موشک‌ها در نیم قرن پیش وجود نداشت. در واقع قدم زدن نیل آرمسترانگ بر کره‌ی ماه و دور زدن یوری گاگارین دور زمین همه بر اثر بلند پروازی‌های نظامی نازی‌هعا میسر شد!

البته اگه از من بپرسن کشته شدن چند ده میلیون نفر در جنگ جهانی دیم آیا ارزشش رو داشت فقط که یوری‌گاگارین یه دور دور زمین بگرده و یا نیل آرمسترانگ رو کره‌ی ماه را بره و یا این همه مهپاره بره تو فضا، جواب می‌دم والله من نمی‌دونم! به هر حال من از کشته‌شدن آدما متاسف می‌شم و از جنگ بیزارم، ولی به هر حال امروزه دارم از امکاناتی استفاده می‌کنم که خون آنها بارورشان کرده!

حالا در مقایسه هر چی فکر می‌کنم که ببینم آیا کار آمریکا بد بود که موشک‌های آلمانی را بازسازی و به‌سازی کرد تا با اونا آدم بکشه ولی کاربرد‌های دیگری از این مسیر برای موشک‌ها به دست اومد اخلاقی بود یا نه! و آیا استفاده‌ی ایران از تکنولوژی‌های دست دوم کشور‌های کمونیستی‌ای که این تکنولوژی‌ها را برای کشتار و جنگ توسعه می‌داده آیا صحیح است یا نه. و اینکه آیا قابل پیش‌بینی است که استفاده‌ی جمهوری اسلامی از این تکنولوژی‌ها به نفع بشریت است یا به ضرر آن نمی‌توانم به نتیجه‌ای برسم.

اگر جامعه‌ی جهانی هم چیزی مثل جامعه‌ی مدنی بود و کشورها مثل شهروندان یک جهان‌شهر بودند آنگاه می‌شد که بگویم من موافق قرار دادن فرصت‌های برابر برای دولت‌های مختلف در استفاده از امکانات و تکنولوژی‌ها و علوم بین‌المللی‌ام، و از مجازات دولت‌های متخلفی که تحت قانون جهان‌شهر خیالی خودم محاکمه و محکوم شده‌اند حمایت می‌کردم. اما با کمال تاسف این جهان‌شهر فقط در خیالات من  وجود دارد و آنچه در این حوزه‌ی بین‌الملل می‌گذرد از قوانین مدنی پیروی نمی‌کند.

گفته می‌شود که برخی از ابداعات و اختراعات تولیدکنندگان سلاح و توسعه‌دهندگان صنایع و فن‌آوریس‌های نظامی تنها در جهت تبلیغات و برای ساکت کردن مخالفان تولید سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌هایی‌ست که اختصاصا برای کشتار انسان تولید می‌شوند.

من زیاد رابطه‌ی خوبی با توهم توطئه ندارم. در واقع من بر این باورم که اگر برخی فن‌آوری‌ها مانند اینترنت و فن‌آوری‌های فضایی و هسته‌ای اول از طریق مراکز نظامی توسعه‌یافته، دلیل نمی‌شود که امکان توسعه‌ی این فن‌آوری‌ها خارج از این مراکز وجود نداشته. و مهمتر اینکه لزوما وجود این مراکز برای پیشرفت و توسعه‌ی علم نه تنها لازم نیست بلکه مضر هم هست. شاید در صورت عدم وجود و یا کوچکتر بوودن و ضعیفتر بودن چنین مراکزی توسعه‌ی تکنولوژیک بسیار فراتر از این بود که هست.

این آخر مقاله دیگه زیاد ربطی به اول آن نداره.

اما من نمی‌توانم از لحاظ اخلاقی خودم رو به هیچ وجه توجیه بکنم که آیا دفاع مشروع اخلاقی است یا نه؟ (به کار بردن خشونت در زمانی که تحت خشونت واقع می‌شوید)

جدیدا به این نتیجه رسیده‌ام که برخی مقولات به طور کلی در داخل اخلاق قابل بررسی نیستند. مثلا سیاست به طور کلی مقوله‌ای‌ست که در حوزه‌ی اخلاق نمی‌گنجد. چرا که چه محرک‌ها و چه هدف‌ها در سیاست اصولا توجیه اخلاقی ندارند. یعنی در واقع سیاست لزوما نمی‌تواند اخلاقی باشد و لازم هم نیست که اخلاقی باشد. در همین زمینه قاعدتا دفاع مشروع هم باید همچین حکمی داشته باشه.

چقدر از هر دری حرف زدم.

پاسخی بگذارید

